Alle praktische informatie over Sorghvliet in het schooljaar '24/'25 verzameld.
Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, brengen wij u digitaal op de hoogte van de praktische gang van zaken op onze school. De informatie die u in deze gids vindt, is de informatie die jaarlijks vast ligt: schoolactiviteiten kunnen soms nog wisselen van datum en daarom vindt u die op de website van onze school en op de drive in het leerjaar van uw kind.
Niettemin denken we dat u met deze informatie voldoende houvast zal hebben om het schooljaar weer aan te kunnen vangen. Wij hopen u dan ook het komende jaar te ontmoeten bij kennismakingsavonden, tafeltjesmiddagen en andere momenten waarop u met ons in overleg kunt om het onderwijs aan uw kind zo sterk mogelijk te maken.
We wensen uw kind en u een succesvol nieuw schooljaar toe!
Mw. drs. M.R. Hulshof
Rector-bestuurder
Christelijk Gymnasium Sorghvliet
Absenten doorgeven gebeurt via de Magister-app. Meld de absentie voor 8.30 uur. Ook tandarts- en doktersbezoek meldt u via de app. Dat kunt u ruim voorafgaande aan de afspraak doen.
Als u een aanvraag voor buitengewoon verlof wilt doen, voor bijvoorbeeld een bruiloft of begrafenis, doet u dat per mail aan de afdelingsleider.
Wijziging van adres moet zo spoedig mogelijk per e-mail aan de administratie worden doorgegeven.
Uw e-mailadres en telefoonnummer kunt u zelf wijzigen in Magister. Dat doet u door in te loggen in Magister en dan rechtsboven op uw profiel te klikken.
In het kader van de AVG-wetgeving heeft de school uw toestemming nodig voor het gebruik van gegevens van uw kind. In Magister kunt u uw keuze aangeven. Leerlingen vanaf 16 jaar mogen zelf toestemming verlenen.
Prinsjesdag | 17 september 2024 |
Herfstvakantie | 26 oktober t/m 3 november 2024 |
Kerstvakantie | 21 december 2024 t/m 5 januari 2025 |
Voorjaarsvakantie | 22 februari 2025 t/m 2 maart 2025 |
Meivakantie | 18 april 2025 t/m 5 mei 2025 |
(incl. Goede Vrijdag, Pasen, Koningsdag en Bevrijdingsdag) | |
Hemelvaart | 29 en 30 mei 2025 |
Tweede Pinksterdag | 9 juni 2025 |
Zomervakantie | 19 juli 2025 t/m 31 augustus 2025 |
Vanaf 08.00 uur is het schoolgebouw open.
1e lesuur | 08.30 - 09.15 uur |
2e lesuur | 09.15 - 10.00 uur |
Eerste pauze | 10.00 - 10.20 uur |
3e lesuur | 10.20 - 11.05 uur |
4e lesuur | 11.05 - 11.50 uur |
Tweede pauze | 11.50 - 12.20 uur |
5e lesuur | 12.20 - 13.05 uur |
6e lesuur | 13.05 - 13.50 uur |
Derde pauze | 13.50 - 14.05 uur |
7e lesuur | 14.05 - 14.50 uur |
8e lesuur | 14.50 - 15.35 uur |
Het verdient aanbeveling om het eerste contact met een van de medewerkers van de school te zoeken via e-mail: docenten staan doorgaans overdag voor de klas en hebben tussen de lessen weinig tijd om de telefoon te beantwoorden. Wanneer u een afspraak wilt maken met één van de leden van de schoolleiding, kunt u zich wenden tot de administratie (administratie@gymnasium-sorghvliet.nl). De jaaragenda vindt u op de website van de school.
Naam/functie/e-mail
E-mailadressen bestaan uit de afkorting en vervolgens ‘@gymnasium-sorghvliet.nl’. De rector is te bereiken via rector@
Schoolleiding
mw. drs. M. R. Hulshof, rector-bestuurder (afkorting: hf)
mw. drs. J. A. E. Hagoort-Bink, conrector, aanmelding nieuwe leerlingen (afkorting: Ht)
mw. N.C. van der Lely MA, afdelingsleider klas 1 en 2 (Le)
dhr. T.H.A. Schreurs MSc, afdelingsleider 3 en 4 (Sr)
dhr. X. M. Beute MEd, afdelingsleider klas 5 en 6 (Be)
Decanen
mw. dr. J. van Welzen, decaan klas 3 en 4 (afkorting: Wz)
mw. M. van Koperen MA, decaan klas 5 en 6 (decaan5-6@...)
Vertrouwenspersonen leerlingen
mw. drs. L. J. van de Beek (afkorting: Bk)
dhr. M. H. J. T. Visser MA (afkorting: Vi)
Coördinator Passend Onderwijs
mw. drs. L. J. van de Beek (afkorting: Bk)
De school is gevestigd in een pand dat dateert uit 1965. In de loop der jaren heeft het gebouw een flink aantal uitbreidingen en renovaties ondergaan. De school onderkent en staat achter de ideeën over de ‘Gezonde schoolkantine’ en heeft hierover regelmatig overleg met de cateraar die in de pauzes actief is.
In het kader van het veiligheidsbeleid heeft de school een uitgebreid ontruimingsplan. Twee keer per jaar is er op school een ontruimingsoefening. Na de oefening evalueren we de ontruiming en stellen we het ontruimingsplan bij. Het ontruimingsplan staat op de drive van de school.
Alle leerlingen zijn lid van de schoolbibliotheek.
De bibliotheek wordt beheerd door de mediathecaris.
De openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 14.30 uur.
Alle boeken (m.u.v. naslagwerken, uittrekselboeken e.d.) kunnen met inachtneming van de volgende voorwaarden geleend worden:
We werken met de digitale leeromgeving Google Classroom. Om daar goed mee te kunnen werken, gebruiken de leerlingen een chromebook. We werken volgens het principe ‘Bring your own device’ met dien verstande dat wij een sterke voorkeur hebben voor de aanschaf van een chromebook via de leverancier ‘The Rent Company'. Op onze site staat een link naar dat bedrijf. Als u geen chromebook kunt of wil aanschaffen, hebben wij ze voorradig op school.
We doen op Sorghvliet aan blended learning. Dat houdt in dat we gebruikmaken van alle voordelen van traditioneel en digitaal onderwijs. Om die reden is een chromebook een handiger device dan bijvoorbeeld een laptop: hij is handzamer, start snel op, gebruikt minder elektriciteit en leerlingen kunnen er geen afleidende programma’s op installeren.
De leerlingen van klas 1 en 2 beschikken over een kluisje waar ze hun boeken, mobieltje en gymspullen in kunnen bewaren. De leerlingen uit klas 3 en de bovenbouw kunnen zelf aangeven of ze een kluisje willen. We hebben op school een ‘thuis of in de kluisbeleid’ met betrekking tot telefoons (en smartwatches). Onder schooltijd mogen leerlingen, tenzij anders aangegeven, hun mobiel niet gebruiken of bij zich dragen. Bovenbouwers die geen kluisje willen, kunnen hun telefoon overdag in bewaring geven bij de conciërge.
De school kent een oud-leerlingenvereniging: ‘HERMES’ (Haec Est Res Memorabilior: Excellens Schola). Iedereen die leerling is geweest van Sorghvliet kan lid worden.
De belangrijkste doelstelling is de contacten tussen oud-leerlingen onderling en de band met de school te onderhouden. De vereniging geeft daartoe o.a. tweemaal per jaar het blad ‘Vinculum’ uit en heeft een Facebookpagina. Op de jaarvergadering / reünie kan men oud-klasgenoten en (oud-)docenten ontmoeten.
De minimumcontributie bedraagt €15,- per jaar (voor echtparen €22,50).
E-mail: info@hermesonline.nl
Internet: www.hermesonline.nl
Contactinspecteur voor Sorghvliet is mevrouw Faber. De inspectie is alleen via algemene mailadressen te bereiken.
In het schoolplan worden de doelstellingen van de school omschreven evenals de plannen en prioriteiten voor de komende jaren. Het is te vinden op de website. Sorghvliet stelt het schoolplan indien nodig, jaarlijks bij, om zo snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen in het onderwijs.
|
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
Godsdienst |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Nederlands |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
Latijn |
3 |
3 |
3 |
4 |
5 |
4 |
Grieks |
3 |
3 |
4 |
5 |
4 |
|
Grieks/Latijn |
6 |
|||||
Frans |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Duits |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Engels |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Geschiedenis |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Maatschappijleer |
2 |
|||||
Aardrijkskunde |
2 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Economie |
1 |
2 |
3 |
3 |
||
Wiskunde |
3 |
3 |
3 |
|||
Wiskunde C |
3 |
3 |
||||
Wiskunde A |
3 |
3 |
3 |
|||
Wiskunde B |
4 |
4 |
3 |
|||
Wiskunde D |
2 |
3 |
3 |
|||
Science/ Nask |
1 |
2 |
||||
Natuurkunde |
2 |
2 |
3 |
3 |
||
Scheikunde |
2 |
3 |
3 |
3 |
||
Biologie |
2 |
3 |
2 |
3 |
3 |
|
Natuur, Leven en Technologie (NLT) |
3 |
3 |
3 |
|||
Filosofie |
2 |
3 |
3 |
|||
Tekenen/Kunstvak |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
|
Kunst |
2 |
2 |
||||
Bedrijfseconomie |
2 |
3 |
3 |
|||
Chinees* |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Muziek |
2 |
|||||
Lichamelijke Opvoeding |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
Mentorles |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
OWG |
0,4 |
0,6 |
Chinees wordt gegeven in het kader van Gym-plus en is dus ook in de onderbouw een keuzevak.
De leerlingen van klas 3 krijgen in de mentorles en tijdens de profielkeuzedag voorlichting over het programma in de bovenbouw en de keuzemogelijkheden. Zij kiezen een profiel plus een klassieke taal en minimaal één extra vak.
De decaan organiseert voorlichtingsmomenten voor ouders en leerlingen waar informatie verstrekt wordt over de profielkeuze.
Het cursusjaar is verdeeld in vijf perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een toetsweek; de data van deze toetsweken vindt u in de agenda op de website.
Cijfers klas 1 t/m 3
Het toetsprogramma ligt voor alle vakken vast in het Programma van Toetsen en Opdrachten (PTO) dat alle leerlingen kunnen vinden op de Gedeelde Drive.
Na iedere periode ontvangen de leerlingen en de ouders een cijferrapportage. Die cijfers verschijnen ook in Magister. Op basis hiervan wordt het jaarcijfer per vak vastgesteld. Bij de berekening van het jaarcijfer tellen alle periodecijfers even zwaar mee. Het jaarcijfer wordt uitgedrukt in hele getallen. Voor de afronding geldt de volgende regel: als het gewogen gemiddelde tussen x,3 en x,7 ligt, beslist de docent over de afronding. In alle andere gevallen wordt afgerond naar het dichtstbijzijnde hele getal.
Op grond van de jaarcijfers oordeelt de docentenvergadering of een leerling kan worden bevorderd.
Om bevorderd te worden dient een leerling te voldoen aan de bevorderingsnormen zoals vermeld in de tabel. Om voor bevordering naar het natuurprofiel (klas 4) in aanmerking te komen dient een leerling minimaal 20 punten te hebben voor de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Voor een natuurprofiel zonder natuurkunde moet de leerling minstens 13 punten halen voor wiskunde en scheikunde. Het gaat om de afgeronde eindcijfers op de definitieve eindlijst. Er is geen mogelijkheid om een cijfer via een herexamen te herkansen. Leerlingen die bevorderd kunnen worden, maar niet aan deze norm voldoen, bevorderen we naar het maatschappijprofiel.
In klas 3 dienen leerlingen voor de twee klassieke talen minimaal 11 punten te halen. Als zij niet aan deze eis voldoen, kunnen zij niet zonder meer bevorderd worden.
Cijfers klas 4 t/m 6
De regels voor beoordeling en bevordering staan vermeld in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) van elke jaarlaag. Het PTA vindt u op de website. Strikt formeel is het PTA van klas 4 voor de meeste vakken een PTO (alleen maatschappijleer heeft een afsluitend karakter).
Bevordering met een 3 (of lager cijfer) voor enig vak is niet mogelijk. Een cijfer lager dan 6 voor een examenvak geeft verliespunten: een 5 één verliespunt, een 4 twee verliespunten. Onderstaande tabel geldt voor de klassen 1 t/m 4.
Verliespunten binnen examenvakken |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
4 |
>4 |
gemiddelde van de examenvakken |
6 |
<6 |
|||||
Overgang 1 > 2 Overgang 2 > 3 Overgang 3 > 4 Overgang 4 > 5 |
+ + + + |
+ + + + |
+ + + + |
x x x x |
x x x x |
- - x - |
- - - - |
Bevorderd: +
Bespreken: x
Niet bevorderd: -
Taken
Een taak bestaat uit het inhalen/herhalen van een deel van de stof van een vak van het afgelopen jaar. De omvang is zodanig, dat een week flink werken de leerling de gewenste basis kan verschaffen. De taak wordt gemaakt in de laatste schoolweek voor de zomervakantie. Deelname aan deze taakweek is verplicht voor de overgang naar het volgend leerjaar.
Herexamen
Als een leerling niet zonder meer bevorderd kan worden, is de leerling “in bespreking”. Bespreking kan leiden tot de beslissing ‘bevorderd’ of ‘niet bevorderd’. Ook kan de vergadering besluiten de beslissing uit te stellen door middel van een herexamen.
Een herexamen is een examen over de stof van minimaal een of twee perioden van een vak. De leerling bereidt zich in de laatste week van het schooljaar voor op het herexamen. Dat voorbereiden gebeurt in principe op school en er is contact met een vakdocent wanneer nodig. Het examen wordt afgenomen op de laatste dag van de cursus en beoordeeld door twee docenten. Voor het herexamen dient de leerling minimaal een 5,5 te halen. Een herexamen kan niet herkanst worden. Alleen bij de overgang naar klas 6 wordt het resultaat van het herexamen meegenomen in het jaarcijfer.
Cijfers niet-examenvakken
1. Een onvoldoende levert altijd een taak op.
2. In de klassen 1, 2 en 3 levert het gemiddelde van de eindcijfers voor de niet-examenvakken compensatiepunten op (gemiddeld 7: één compensatiepunt; gemiddeld 8: twee compensatiepunten, enz.).
Doubleren
Leerlingen die doubleren hebben het recht om het schooljaar op Sorghvliet over te doen, tenzij de docentenvergadering moverende redenen heeft om dat recht niet toe te kennen. Doubleren in opeenvolgende schooljaren of twee keer in hetzelfde schooljaar is niet toegestaan.
Het besluit van de docentenvergadering is bindend. Regels omtrent doubleren staan ook vermeld in het Leerlingenstatuut.
Procedure rond het slot van de cursus 2024-2025:
1. Op dinsdag 8 juli 2025 krijgen de leerlingen hun toetsen terug van de mentor en controleren zij hun cijferlijst van periode 1 t/m 5.
2. Wanneer ouders wensen dat de vergadering op de hoogte is van bepaalde gegevens over hun kind, dan kunnen zij deze gegevens uiterlijk maandag 7 juli 2025, 15.00 uur per mail aan de mentor van de leerling verstrekken. Wij gaan ervan uit dat door deze maatregel alle relevante informatie over een leerling ter vergadering beschikbaar is.
3. In de dagen na 8 juli vergaderen de docenten over de overgang van alle leerlingen. Uiterlijk de avond na die vergadering maakt de mentor aan leerlingen die niet bevorderd zijn of herexamen moeten doen, bekend wat de uitslag van de vergadering is.
4. Leerlingen met een herexamen of een taak dienen zich op maandag 14 juli 2025 op school te melden voor het inhaalprogramma. Dit programma is verplicht.
Sorghvliet kent al enige jaren een uitgebalanceerd systeem van kwaliteitsbeoordeling met leerlingenenquêtes, ouderenquêtes, docentenenquêtes, resultaatcontroles en coaching. De systematiek achter ons kwaliteitsbeleidsplan is verwoord in het Kwaliteitsbeleidsplan, dat te vinden is op onze site.
Kwaliteit betekent voor ons onder andere dat wij iedere leerling bij wie dit maar enigszins mogelijk is, naar een succesvolle afsluiting van de schoolcarrière leiden. Ons hoge rendement betekent dat we hierin slagen. Van het schooljaar 2023-2024 hebben we alleen nog eigen gegevens. Die worden over het algemeen in de toekomst positief bijgesteld: leerlingen die van onze 1e klas doorstromen naar een 2-vwo op een andere school worden bijvoorbeeld niet als doubleurs gezien door de inspectie.
De resultaten van het afgelopen schooljaar laten zich vatten in onderstaande tabel.
De inspectie maakt gebruik van een aantal indicatoren om het succes van een school te meten. Een drietal van die indicatoren bespreken we hier. Zo meet de onderbouwsnelheid de mate waarin de leerlingen van klas 1 en 2 doorstromen naar het volgend leerjaar. De inspectie berekent deze norm aan de hand van het gemiddelde van de (voor)laatste drie jaar, van 2020-2023. Op dit moment scoort Sorghvliet met een gemiddeld percentage van 96,8% ruim 2 procentpunt boven de norm.
De onderwijsinspectie stelt ook normen voor de bovenbouw, wederom een jaar na dato, dus voor de jaren 2020-2023. Zij stelt dat een school van ons type een gemiddelde doorstroom moet hebben van 81,08%. Bij ons was het gemiddelde van de laatste drie gemeten schooljaren maar liefst 12 procentpunt hoger, namelijk 93,6%.
Een aantal van onze leerlingen deed, veelal in het plusprogramma, alvast examen in een extra vak. Het gaat dan om de vakken bedrijfseconomie, kunst en filosofie. Ook doen sommige leerlingen eerder examen in een moderne vreemde taal. De leerlingen die vijf jaar Chinees hebben gevolgd, sluiten dat ook af in klas 6 met een examencijfer.
Sorghvliet is verplicht te melden hoeveel leerlingen de school hebben verlaten zonder diploma. Voor een categoraal gymnasium is dat een bijzondere verplichting: veel van de leerlingen die bij ons van school gaan, stoppen met het volgen van een gymnasiumopleiding, maar gaan wel door op een VWO-school en gaan derhalve feitelijk gewoon over. Andere scholen vangen leerlingen die een dergelijke overstap maken ‘gewoon’ binnen de eigen schoolmuren op en hoeven deze leerlingen derhalve niet te vermelden in de schoolgids, terwijl de situatie eigenlijk hetzelfde is.
Van de 3 eersteklassers die onze school verlieten, is er één naar een ander soort onderwijs, en zijn twee leerlingen bevorderd naar een 2e klas VWO.
Van de 5 leerlingen die na klas 2 onze school verlieten, gingen er twee naar een ander soort onderwijs en 3 leerlingen vervolgen hun opleiding in 3 vwo. De laatste groep is dus feitelijk regulier bevorderd maar koos ervoor verder te gaan op een school zonder klassieke talen.
Acht leerlingen verlieten ons na klas 3. Een leerling gaat verder op de HAVO, één leerling doet klas drie over op een VWO elders en 6 leerlingen gaan naar 4 VWO zonder klassieke talen op een andere school.
Na klas 4 verlieten 4 leerlingen onze school. Twee kozen voor internationaal onderwijs; één koos voor particulier onderwijs en één verhuisde naar het buitenland.
In klas 5 ten slotte stroomden 8 leerlingen af. Eén gaat klas 5 overdoen op een VWO zonder klassieke taal op een andere school, drie kozen er voor de VAVO en één verhuisde naar een andere stad.
Dit jaar verlieten 4 leerlingen uit de zesde zonder diploma de school om de schoolcarrière af te ronden op de VAVO.
Gymnasium Sorghvliet maakte in 2023 deel uit van een steekproef van scholen waar de Inspectie voor het onderwijs een kwaliteitsonderzoek uitvoerde. Dit onderzoek is uitgevoerd op 4 en 6 oktober 2023. De Inspectie beoordeelde na het bezoeken van lessen en gesprekken met diverse gremia de onderwijskwaliteit van Sorghvliet met een voldoende. Dit is de hoogst haalbare score.
Sorghvliet verantwoordt de resultaten op de site ‘Scholen op de kaart’. U vindt deze informatie hier.
Sorghvliet is opgericht door de ‘Vereniging Het ‘s-Gravenhaags Christelijk Gymnasium’. Tot aan 2019 was het curatorium van deze vereniging, waarbij ‘Sorghvliet’ als naam werd toegevoegd, het bestuur van de school. Vanwege veranderende wetgeving moest de organisatiestructuur van de school gewijzigd worden.
Gekozen is voor een one-tier-model, waarin de rector als dagelijks bestuurder lid is van het algemeen bestuur van de school waarin de leden van het algemeen bestuur plaatsnemen. Het algemeen bestuur treedt op als toezichthouder, terwijl de rector de dagelijkse leiding heeft over de school.
Met deze organisatievorm voldoet (het bestuur van) Sorghvliet aan de eisen die de VO-Raad in de Code Goed Bestuur aan de school stelt.
Op de rector-bestuurder na (die geen lid kan zijn van de Vereniging), is het Algemeen Bestuur tevens het bestuur van de ‘Vereniging Het ’s-Gravenhaags Christelijk Gymnasium Sorghvliet’ waarvan ouders en verzorgers van leerlingen lid kunnen zijn. De grondslag van de vereniging luidt: ‘De vereniging laat zich in al haar arbeid inspireren door op de christelijke traditie gebaseerde normen en waarden.’
De samenstelling van het Algemeen Bestuur is in het schooljaar 2024-2025 als volgt:
mw. mr. K. Scheepers, voorzitter
dhr. drs. L. van Luyk, secretaris
dhr. drs. J. J. H. Meys, portefeuillehouder financiën
dhr. mr. R. de Bree, portefeuillehouder juridische zaken
dhr. dr. B. van Vreeswijk, portefeuillehouder christelijke identiteit
Ouders van leerlingen die lid willen worden van de Vereniging kunnen dit kenbaar maken aan de secretaris, via het algemene mailadres van school.
De MR bestaat uit acht leden die de diverse geledingen vertegenwoordigen: twee ouders, twee leerlingen en vier medewerkers. Alle geledingen hebben via de MR inspraak in het beleid zoals dat door de school wordt gevoerd. Brieven aan de MR kan men richten aan de secretaris van de MR: Marjette van Koperen. Mailadres: medezeggenschapsraad@gymnasium-sorghvliet.nl De samenstelling van de MR staat op de website.
Sorghvliet heeft een actieve leerlingenraad. Deze bespreekt verschillende (beleidsmatige) schoolzaken en adviseert de schoolleiding hierover. De leerlingenraad bestaat uit een groep van minimaal twaalf leerlingen; twee vertegenwoordigers uit elk leerjaar. De voorzitter van de leerlingenraad is afkomstig uit klas 5. Daarnaast vormen twee leerlingen uit de raad (de voorzitter en de oud-voorzitter) de leerlingengeleding van de MR. De leerlingenraad komt gemiddeld elke twee weken bij elkaar en vergadert dan over onderwerpen als huiswerk/studieplanners, de toetsweek en bijvoorbeeld autonomie en keuzevrijheid voor leerlingen.
De school kent ook een leerlingenbestuur. Dit wordt gevormd door leerlingen uit klas 5 en ondersteund door twee docenten. Dit bestuur organiseert veelal buitenschoolse activiteiten, zoals sporttoernooien en schoolfeesten.
De oudercommissie behartigt de belangen van de ouders van alle leerlingen en onderhoudt regelmatig contact met de schoolleiding en andere geledingen. De klassenouders vormen een subcommissie van de oudercommissie; zij stimuleren de informatie-uitwisseling tussen ouders, mentoren, leraren en schoolleiding en tussen de ouders van hun klas. De samenstelling van de oudercommissie wordt via de website bekendgemaakt.
U kunt via de administratie van de school contact zoeken met de oudercommissie.
De klassen 1 tot en met 3 hebben een klassenmentor. Zij hebben een mentoruur op het rooster staan. In klas 1 & 2 wordt de mentor ondersteund door hulpmentoren (leerlingen uit klas 5). In klas 1 wordt daarin veel aandacht besteed aan de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs, aan de sfeer in de klas en aan verschillende studievaardigheden. Ook in de tweede klas is er aandacht voor de aanpak van het huiswerk, studiehouding en de omgang met elkaar. In de derde en vierde klas besteden mentoren en leerlingen vooral tijd aan gesprekken over profielkeuze, studievoortgang en studieplanning.
In klas 4, 5 en 6 hebben de leerlingen vijf of zes mentoren per jaarlaag. In alle klassen geldt dat de mentor zo nodig steun biedt bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen en voor hen en hun ouders het eerste aanspreekpunt is.
De eindverantwoordelijkheid voor de begeleiding berust bij de afdelingsleider van het leerjaar, die contact onderhoudt met leerlingen, mentoren, decaan en ouders. De afdelingsleider wordt ondersteund door een hoofdmentor.
In het geval van pesten kent Sorghvliet leerlingbemiddeling. Een groepje leerlingen dat zich hiervoor aanmeldt, krijgt een opleiding om deze taak te kunnen vervullen. De afdelingsleiders kunnen deze leerlingen inzetten. Indien nodig wordt hierbij ook de coördinator Passend Onderwijs, die ook in de functie van vertrouwenspersoon functioneert als anti-pestcoördinator betrokken. Het pestprotocol is te vinden op onze website en op de drive bij het leerjaar van uw kind.
Sorghvliet is aangesloten bij de Stichting Samenwerkingsverband VO/SVO Zuid-Holland West. Een aantal malen per jaar komen de schoolleiders van de vwo-scholen bij elkaar voor overleg.
De coördinator Passend Onderwijs kan voor overleg over leerlingen die extra zorg behoeven advies inwinnen bij de consulent van het SMW.
Het overleg over aanmelding en de warme overdracht van achtstegroepers verloopt via BOVO. (basisonderwijs-voortgezet onderwijs). Het schoolondersteuningsprofiel waarin de basis- en extra zorg wordt besproken, staat op de website van de school.
De decaan begeleidt leerlingen bij hun profielkeuze en geeft inlichtingen omtrent de mogelijkheden van verdere studie en de eisen die de vervolgopleidingen stellen. Ook het geven van informatie over nieuwe studierichtingen, studie in het buitenland, testen voor studie- of beroepskeuze, aanvragen studiebeurzen e.d. behoort tot de taken van de decaan.
In de derde klas worden speciale keuzebegeleidingslessen gegeven in verband met de profielkeuze. Sommige universiteiten bieden speciale programma’s voor talentvolle leerlingen. Deze leerlingen krijgen van de school de gelegenheid om deze programma’s te volgen, vaak een dagdeel in de week.
Leerlingen die in het buitenland willen studeren, kunnen hierover contact opnemen met hun decaan. De decaan voor de klassen 3 en 4 is mw. Van Welzen (Wz); mevrouw Van Koperen (Kn) is de decaan van de klassen 5 en 6.
De school heeft een begeleider voor special educational needs die leerlingen onder andere hulp biedt bij problemen met spelling en begrijpend lezen. Mevrouw N. van der Loo, tevens docent Nederlands, is via de mail te bereiken. Haar afkorting is Lo. Verder hebben we ook een hoogbegaafdheidscoördinator, mevrouw L. Luijkx, afkorting Lx. Zij inventariseert welke leerlingen kampen met hoogbegaafdheidsproblematiek en welke ondersteuning zij nodig hebben.
Voor meer begaafde leerlingen bestaat de mogelijkheid extra uitdaging te krijgen. Zo kunnen zij kiezen voor het volgen van het vak Chinees, of filosofie, bedrijfseconomie of kunst in de bovenbouw. De leerlingen doen uiteindelijk vervroegd examen in het gekozen vak.
Leerlingen uit de bovenbouw kunnen kiezen voor extra vakken en programma’s aan universiteiten en kunnen op school deelnemen aan kortere of langere leergangen in verscheidene onderwerpen.
In klas 4, 5 en 6 kunnen leerlingen deelnemen aan het Honours Programma. Dit programma stelt bovenbouwers in de gelegenheid een eigen onderzoek of project uit te voeren. Het initiatief voor het onderzoek of project komt van de leerlingen zelf; vanuit school houden begeleiders het proces in de gaten.
Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zich bovendien opgeven om (tegen betaling) bijles te geven aan leerlingen die extra ondersteuning voor een bepaald vak nodig hebben.
Uitgangspunt is dat de lessen vanaf het tweede altijd doorgang vinden. Bij absentie van een docent wordt de klas in principe opgevangen door een andere docent of onderwijsassistent: de klas dient dan zelfstandig verder te werken aan het betreffende vak, ofwel andere studiewerkzaamheden te verrichten. Voor de bovenbouw geldt dat leerlingen voor wie op een bepaald uur geen les ingeroosterd staat naar de studieruimte gaan, waar ze zich zelfstandig aan hun schoolwerk wijden. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat bovenbouwers deze uren gebruiken om zich buiten het schoolgebouw te begeven.
Leerlingen die spijbelen halen de tijd die zij gespijbeld hebben dubbel in. In de praktijk betekent dit, dat zij de volgende dag tot 16:30 uur onder begeleiding moeten werken in lokaal 07. Leerlingen die te vaak spijbelen, worden hierop aangesproken door de mentor. De mentor heeft hierover dan ook vrijwel altijd contact met het thuisfront.
Als het spijbelen verder geen enkele oorzaak heeft, houdt Sorghvliet de leerplichtregels aan voor het melden van het verzuim bij het verzuimloket. In klas 5 en 6 kan ongeoorloofd verzuim leiden tot het afnemen van een herkansing.
In voorkomende gevallen kan een ouder voor zijn of haar kind bijzonder verlof aanvragen. In de regel beslist de afdelingsleider over de toekenning van dit verlof. Bij twijfel is er altijd contact met de Dienst Leerplichtzaken van de gemeente waarin kind en ouders wonen.
Leerlingen die te laat komen, dienen zich te melden bij onze verzuimcoördinator. Er is dagelijks een lid van de schoolleiding belast met het toezicht op de te-laat-komers.
Op Sorghvliet is het toegestaan om één keer zonder reden te laat te komen; bij de tweede keer moet de leerling zich de volgende dag om 8 uur melden. De verzuimcoördinator laat de ouders weten dat hun kind te vaak te laat is. Hierna volgt een gesprek met de afdelingsleider en de leerling/ouders. Sorgvliet hanteert de 3-6-9-regel van de Dienst Leerplichtzaken. Kort gezegd betekent dit dat leerlingen die meer dan 9 keer te laat komen, gemeld worden bij de leerplichtambtenaar.
De schoolarts is bereikbaar bij het Centrum voor Jeugdgezondheidszorg, Scheveningseweg 56, 2517 KW Den Haag, tel. 7526611
De copa van de school begeleidt leerlingen met persoonlijke problemen. In overleg wordt een leerling doorverwezen naar de schoolmaatschappelijk werker die één dag per week op school aanwezig is.
Voor klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u terecht bij het meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900 1113 111 (lokaal tarief).
Op Sorghvliet is het een goede gewoonte een klacht eerst te bespreken met de direct betrokkenen. Het eerste aanspreekpunt is de docent, waarna de mentor aangesproken kan worden. De mentor bespreekt een serieuze klacht met de afdelingsleider die de klacht inbrengt in het schoolleidersoverleg. Als de klacht voor ouders niet naar tevredenheid afgehandeld is, kunnen zij zich vervoegen bij de klachtencommissie.
Sorghvliet is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie PO, VO en BVE van Verus, Postbus 381, 3440 AJ Woerden. De klachtenregeling is op aanvraag beschikbaar ter inzage.
________________________
1. Op Sorghvliet mogen leerlingen van 18 jaar en ouder alleen zelf hun absentie melden als ouders daar schriftelijk toestemming voor hebben gegeven. Voor het gemak spreken we hier alleen over ouders.
Sorghvliet heeft voor alle leerjaren een boekenfonds. De overheid vergoedt deze boeken; u krijgt daar dus geen rekening voor. We verwachten dat alle leerlingen voorzichtig met hun boeken omgaan. Aan het eind van de cursus leveren de leerlingen hun boeken weer in. Als boeken aantoonbaar beschadigd zijn of niet meer in het bezit van de leerling dan krijgen de ouders hiervoor een rekening.
De ouderbijdrage is strikt vrijwillig. De lessen die wij geven worden immers door het rijk bekostigd. Iedereen kan de lessen aan onze school volgen, of de ouderbijdrage nu wel of niet betaald wordt. We gebruiken de ouderbijdragen om bepaalde activiteiten te bekostigen die we niet vanuit de overheidsfinanciering vergoed krijgen maar die we voor ons onderwijs toch van belang vinden.
Ook wordt de ouderbijdrage gebruikt om het mogelijk te maken dat leerlingen op Sorghvliet meer vakken kunnen volgen dan verplicht is voor hun profiel. Veel van onze leerlingen willen namelijk een breed pakket volgen en in meer dan acht vakken examen doen. Het ministerie houdt daar in het bepalen van het lumpsumbedrag geen rekening mee.
Naast de ouderbijdrage vinden op Sorghvliet een aantal activiteiten plaats waarvoor we ouders een aparte bijdrage vragen, zoals de Romereis in klas 5 of reizen in klas 4. Al deze activiteiten organiseren we voor alle leerlingen. We vragen ouders een vrijwillige bijdrage, omdat het anders onmogelijk is de reis te organiseren. Als 80% van dit soort reizen bekostigd wordt door ouders, laten we de reis doorgaan voor iedereen.
De school behoudt zich het recht voor een bijdrage te vragen voor reizen die buiten schooltijd plaatsvinden en ook niet in het curriculum passen.
In 2023 werd door ouders van Sorghvliet ongeveer € 180.000 betaald aan ouderbijdragen. Dit geld werd onder andere besteed aan het mogelijk maken van het volgen van extra vakken (€ 60.000), kosten in verband met reizen en excursies (€ 60.000) - de school neemt een deel van de kosten voor zijn rekening en betaalt de docenten die de leerlingen vergezellen -, kosten extra leermiddelen (€30.000) en financiële ondersteuning voor minder draagkrachtigen (€10.000). Voor het schooljaar 2024-2025 zal het geld worden besteed aan activiteiten voor leerlingen, zoals reizen, excursies, gastsprekers, kunst en cultuur en sport.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt indien nodig geïndexeerd; beslissingen hieromtrent worden genomen door het Algemeen Bestuur en met instemming de oudergeleding van de MR.
Tabel ouderbijdrage
Voor de vrijwillige ouderbijdrage:
IBAN: NL38 RABO 0123769043 ten name van Christelijk Gymnasium Sorghvliet te Den Haag.
Voor reizen en excursies en andere activiteiten:
IBAN: NL54INGB0000039303 ten name van ‘Vereniging het s-Gravenhaags Chr Gymnasium’ te Den Haag.
Ouders krijgen een verzoek tot betaling van bijvoorbeeld een excursie via WisCollect.
Informatie over tegemoetkoming in de studiekosten voor scholieren kunt u vinden op www.duo.nl. Op deze website kunt u ook de studiefinanciering aanvragen als uw kind gaat studeren.
Op Sorghvliet kennen wij een Rome-spaarplan. Dit stelt ouders in staat gedurende vier schooljaren het merendeel van het bedrag te sparen voor de Romereis die in klas 5 op het programma staat.
Op Sorghvliet kennen we natuurlijk schoolregels. Die zijn te vinden in het leerlingenstatuut, dat op de website staat. Als u hier klikt, komt u bij het leerlingenstatuut terecht.
Op de vrijdag voor elke vakantie verschijnt via de mail een nieuwsbrief waarin we ouders en leerlingen vertellen welke activiteiten er in de periode na de vakantie gaan plaatsvinden. Omdat we de nieuwsbrief ook gebruiken om een update te geven van urgent lopende zaken, zal vaak een extra nieuwsbrief gezonden worden tijdens de periode.
Als u geen nieuwsbrieven ontvangt, neem dan even contact op met de administratie van de school.