Tien vierdeklassers namen deel aan een scholierendebat in de Eerste Kamer, georganiseerd door Stichting Vrienden van De Witt. Zes scholen gingen met elkaar in debat over stellingen op het gebied van democratie en rechtsstaat, de monarchie en sociale media. De Sorghvlieters hadden tijdens hun eerste debat nog wat last van plankenkoorts en begonnen pas halverwege echt iets te bakken van hun aanval op de stelling: de rechtsstaat mag nooit buigen voor de meerderheid.
Tijdens de pauze, na het derde debat, bleven de Sorghvlieters achter in de lege zaal, vastberaden om revanche te nemen tijdens hun tweede debat, deze keer over de stelling: de strijd tegen nepnieuws is belangrijker dan vrijheid van meningsuiting. Het was mooi om te zien hoe tijdens deze voorbereiding, maar ook tijdens het debat zelf, een echte 'team spirit' kwam bovendrijven. Het slotdebat, waarvoor van iedere school de twee beste debaters werden uitgekozen, ging over de stelling: De Eerste Kamer is overbodig en mag worden afgeschaft. Ook de leerlingen beseften de ironie van het voeren van dit debat op die plek. De ochtend werd afgesloten met een fijne lunch en voor elk team een beker met het portret van Johan de Witt.
