Op Sorghvliet gebeurt meer!

Internationalisering en Maatschappelijke Oriëntatie

In een wereld waar mondialisering een grote rol speelt, is het van groot belang dat jongeren leren om te gaan met een steeds internationalere samenleving. Op Sorghvliet streven we ernaar dat leerlingen die kennis en vaardigheden opdoen, die ze nodig hebben om zich staande te houden in deze mondiale maatschappij. Wij bieden ze een 'Venster op de Wereld'.
Leerlingen maken op een structurele manier kennis met de Europese politiek, de ontwikkelingsproblematiek in de derde wereld en met andere culturen in het algemeen. Daarbij gaat het om alle aspecten van de cultuur, denk aan: geschiedenis, kunst, gewoonten, geloof en taal.

Klik op het oranje vinkje voor meer informatie

  Klas 1 Klas 2 Klas 3 Klas 4 Klas 5 Klas 6

Duitse vakantiemarkt

Maak de mooiste reisgids!
In klas 1 werken de leerlingen bij de vakken Duits en aardrijkskunde werken aan een project over Duitsland.

Welke stad ga je kiezen?
Je kiest met een groepje een Duitse stad of streek en gaat allerlei  informatie over de stad/streek verzamelen. Met die informatie maak je een mooie, kleurrijke reisgids.  Als de reisgidsen prachtig in orde zijn, ga je werken aan de  inrichting van je eigen stand op de vakantiemarkt.

Wat je hiervoor moet doen?
Je maakt Duitse hapjes, bedenkt  spelletjes, trekt  Duitse kleding aan, zorgt voor Duitse muziek, en gaat op zoek naar posters, tekeningen en natuurlijk wat exemplaren van de zelfgemaakte gids om je stand zo leuk mogelijk mee in te richten.

En dan is het zover: de Duitse markt wordt geopend door…
Angela Merkel bijvoorbeeld. (Je begrijpt dat haar agenda het niet altijd toelaat om te komen. Dan moeten we genoegen nemen met een ‘look a like’. Ouders, broers en zussen, opa’s, oma’s komen de markt bezoeken, lezen de reisgidsen, stellen vragen en eten een hapje.
Natuurlijk moeten zij ook een reis boeken, bij het reisbureau dat de mooiste reisgids heeft en de interessantste aanbiedingen.  
Natuurlijk is er voor de winnaars “traditionsgemäss”, een Sachertaart en een typisch Duits prijsje.

         
Reizen

Brugklaskamp in klas 1

Fijn om direct aan het begin van de cursus kennis te maken met je nieuwe klasgenoten en docenten. Dit gebeurt buiten school, zodat je elkaar echt goed leert kennen. Met de hele groep ga je drie dagen logeren in een jeugdherberg. Je doet allerlei kennismakingsspelletjes, maar leert ook allerlei dingen die op school handig zijn, zoals je agenda invullen of vast een planning maken. Na drie dagen ken je elkaar en weet je zeker, dat je in de leukste klas van de hele school zit. Met aardige klasgenoten en toffe leraren.

 

Reisje in klas 3 naar...

de Ardennen
Voor dit reisje heb je geen nette kleding nodig of een agenda. Ook je etui mag je thuis laten. Je gaat namelijk drie dagen sportief doen. Je klimt in touwen en maakt je eigen vlot. Natuurlijk slaap je niet in een hotel, maar in een bivak, met een tentje. Na vijf dagen kom je thuis met een koffer met vieze kleren. Maar o, wat was het gaaf! Bij de fotoalbums vind je ongetwijfeld een mooie serie foto's!

Ieper
In klas 3 maak je ook kennis met Europa. Ieper is de stad van de Eerste Wereldoorlog. Hier klinkt nog elke avond om 20.00 uur ‘the last Post’ ter herinnering aan de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Je bezoekt het museum dat verhaalt over de gebeurtenissen en allerhande gebruiksvoorwerpen toont uit die tijd. Daarna bezoek je een paar beroemde begraafplaatsen waar soldaten met verschillende nationaliteiten begraven liggen. Natuurlijk lees je ook het beroemde gedicht:
In Flanders fields van luitenant-kolonel John McCrae, (1872-1918).
‘In Flanders fields the poppies* blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

…..’
(poppies zijn klaprozen)

In klas 4 ga je op uitwisseling.

Als je Frans gekozen hebt, ga je naar Frankrijk en als je Duits gekozen hebt, ga je naar Duitsland. Een kleine groep reist af naar Minnetonka in de VS. Het afgelopen jaar hebben die vijfde- en zesdeklassers met Chinees als extra vak een cultuurreis gemaakt naar China. 

 Leerlingen die geen Frans of Duits gekozen hebben, maken een korte trip naar Keulen.
Tijdens de uitwisseling ontvang je een leerling uit de school in het buitenland. Je  laat hem of haar Nederland zien en werkt met elkaar aan een project (over architectuur of over politiek bijvoorbeeld). Natuurlijk breng je ook een tegenbezoek. Je logeert een week logeren bij een gastgezin in dat andere land, een spannende ervaring waarvan je heel veel leert en waarop alle leerlingen altijd met veel plezier terugkijken.

De reis waar het eigenlijk om draait
In klas 5 volgt het hoogtepunt van je reizen op Sorghvliet. Meer dan een week naar Rome (zoek in de fotoalbums!), de bakermat van onze beschaving. Je slaapt in een hotel vlakbij het grote station Termini,  je docenten vertellen je alles (en meer) over alle klassieke beelden en mooie kerken die je er zult zien en je eet ijsjes op het Piazza Navona terwijl  de rest van de school in een lokaal in Den Haag zit....
 
Excursies

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Blijdorp en nog meer voor klas 1
In klas 1 ga je  in dierentuin Blijdorp in Rotterdam zelf een gedragsonderzoek uitvoeren, dat je hebt voorbereid in de biologielessen.
Omdat wij een gymnasium zijn waar de klassieke talen (Grieks en Latijn) een belangrijke rol spelen, hebben de eersteklassers een Klassieke Dag.  De leerlingen krijgen les over de gewoonten van de oude Grieken en Romeinen en gaan daarna naar het Archeon in Alphen aan den Rijn om met eigen ogen een gladiatorengevecht te bekijken.
Het Vredespaleis is bij ons om de hoek. Natuurlijk gaan we ook daar een kijkje nemen.

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Politiek, geschiedenis en klassiek voor klas 2
In klas 2 gaan we naar het Binnenhof. Natuurlijk ken je het Binnenhof van de televisie, maar zelf binnen op de tribune een debat volgen tussen bekende politici is wel speciaal. Verder brengen we een bezoek aan de oude Romeinse stad Ad Sanctos , beter bekend als Xanten, Duitsland.

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Politiek, geschiedenis en klassiek voor klas 2 & 3
In klas 3 gaan we naar Ieper. Als je het Binnenhof gezien hebt, waar het gaat over de politiek van Nederland, een land dat al zo lang in vrede leeft met de landen om zich heen, moet je ook Ieper bezoeken. Hier leer je alles over het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog en ga je beter begrijpen waarom Europa zo belangrijk is. 
 

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Ook in de bovenbouw zijn er excursies, bijvoorbeeld naar een waddeneiland. Hier moet je als bioloog zelfstandig een onderzoek uitvoeren.  Bovenbouwers met natuurkunde, scheikunde of biologie in hun profiel gaan naar de  Jet-Net Career Day, een soort beurs waarbij een groot aantal bedrijven als Shell en TNO laten zien wat je allemaal leert en wat je kunt worden als je een bèta-studie gaat volgen.

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Ook in de bovenbouw zijn er excursies, bijvoorbeeld naar een waddeneiland. Hier moet je als bioloog zelfstandig een onderzoek uitvoeren.

 Bovenbouwers met natuurkunde, scheikunde of biologie in hun profiel gaan naar de  Jet-Net Career Day, een soort beurs waarbij een groot aantal bedrijven als Shell en TNO laten zien wat je allemaal leert en wat je kunt worden als je een bèta-studie gaat volgen.

Alle klassen gaan regelmatig op excursie. Naar de dierentuin, een museum of naar het Vredespaleis. Als je in klas 4 zit, breng je een bezoek aan de Universiteit in Leiden, Rotterdam of Delft. Deze excursies bereiden je voor op de studie die je misschien wilt gaan doen.

Ook in de bovenbouw zijn er excursies, bijvoorbeeld naar een waddeneiland. Hier moet je als bioloog zelfstandig een onderzoek uitvoeren.  Bovenbouwers met natuurkunde, scheikunde of biologie in hun profiel gaan naar de  Jet-Net Career Day, een soort beurs waarbij een groot aantal bedrijven als Shell en TNO laten zien wat je allemaal leert en wat je kunt worden als je een bèta-studie gaat volgen.

Project ‘Kleurrijk Den Haag’  

Tijdens de projectdagen in klas 2 maken de leerlingen kennis met de diversiteit van Den Haag en zijn inwoners. Ze maken kennis met de diverse wijken, gaan o.a. onderzoek doen naar bewoners en opleiding en zullen diverse gemeenschappen van binnenuit leren kennen door ontmoetingen middels gastlessen van bewoners.

De leerlingen leren zo verder te kijken dan hun eigen wereld.

       
Lessen Chinees   Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels die een totaal hebben van 480 miljoen ter wereld. Daarnaast wordt Chinees een steeds belangrijkere vaardigheid die nodig is voor sommige banen. Verder is het gewoon een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

De lessen

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. De lessen worden gegeven door een docent die les geeft op de Universiteit Utrecht. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur. Je leert bijvoorbeeld over hun manieren en hun normen en waarden en leert te begrijpen waarom Chinezen zo handelen. De lessen zelf zijn zeer gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera buiten schooltijd of er komt een kalligrafeur langs. Het zijn daarom volgens alle leerlingen Chinees de leukste en meest leerrijke lessen die op Sorghvliet gegeven worden.

Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels die een totaal hebben van 480 miljoen ter wereld. Daarnaast wordt Chinees een steeds belangrijkere vaardigheid die nodig is voor sommige banen. Verder is het gewoon een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

De lessen

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. De lessen worden gegeven door een docent die les geeft op de Universiteit Utrecht. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur. Je leert bijvoorbeeld over hun manieren en hun normen en waarden en leert te begrijpen waarom Chinezen zo handelen. De lessen zelf zijn zeer gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera buiten schooltijd of er komt een kalligrafeur langs. Het zijn daarom volgens alle leerlingen Chinees de leukste en meest leerrijke lessen die op Sorghvliet gegeven worden.

 Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels die een totaal hebben van 480 miljoen ter wereld. Daarnaast wordt Chinees een steeds belangrijkere vaardigheid die nodig is voor sommige banen. Verder is het gewoon een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

De lessen

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. De lessen worden gegeven door een docent die les geeft op de Universiteit Utrecht. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur. Je leert bijvoorbeeld over hun manieren en hun normen en waarden en leert te begrijpen waarom Chinezen zo handelen. De lessen zelf zijn zeer gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera buiten schooltijd of er komt een kalligrafeur langs. Het zijn daarom volgens alle leerlingen Chinees de leukste en meest leerrijke lessen die op Sorghvliet gegeven worden.
 Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels die een totaal hebben van 480 miljoen ter wereld. Daarnaast wordt Chinees een steeds belangrijkere vaardigheid die nodig is voor sommige banen. Verder is het gewoon een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

De lessen

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. De lessen worden gegeven door een docent die les geeft op de Universiteit Utrecht. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur. Je leert bijvoorbeeld over hun manieren en hun normen en waarden en leert te begrijpen waarom Chinezen zo handelen. De lessen zelf zijn zeer gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera buiten schooltijd of er komt een kalligrafeur langs. Het zijn daarom volgens alle leerlingen Chinees de leukste en meest leerrijke lessen die op Sorghvliet gegeven worden.
 Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels die een totaal hebben van 480 miljoen ter wereld. Daarnaast wordt Chinees een steeds belangrijkere vaardigheid die nodig is voor sommige banen. Verder is het gewoon een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

De lessen

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. De lessen worden gegeven door een docent die les geeft op de Universiteit Utrecht. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur. Je leert bijvoorbeeld over hun manieren en hun normen en waarden en leert te begrijpen waarom Chinezen zo handelen. De lessen zelf zijn zeer gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera buiten schooltijd of er komt een kalligrafeur langs. Het zijn daarom volgens alle leerlingen Chinees de leukste en meest leerrijke lessen die op Sorghvliet gegeven worden.
Taaldorp/Sprachstadt     Wat is een taaldorp?
Al in de eerste periode van klas 3 beginnen de voorbereidingen voor de leerlingen in de lessen. Eerst bedenken we in de klas welke alledaagse situaties belangrijk zijn en wat de leerlingen dus in het Duits moeten kunnen zeggen. Welke woorden heb je hiervoor nodig? En hoe leer je die?
In tweetallen worden woordenlijsten gemaakt, daarna door de klas nagekeken en vervolgens voor de hele klas gekopieerd. Met een stuk of tien woordenlijsten over de meest uiteenlopende thema’s gaan we aan het werk.

 
De daaropvolgende weken zijn de leerlingen druk aan het werk om te leren hoe ze in het Duits boodschappen doen, aangifte doen of de weg naar de camping moeten vragen op straat. In de klas worden de gesprekken steeds geoefend.
 
Het echte taaldorp
Aan het einde van periode 3 zijn de leerlingen zover. Het wordt tijd voor de echte gesprekken. Hiervoor komen leerlingen uit klas 5 en 6 van de International School of The Hague (moedertaal Duits) naar Sorghvliet.
 
De leerlingen voeren steeds gesprekjes van vijftien minuten met drie natives én een docent van Sorghvliet. Natuurlijk zijn alle deelnemers behoorlijk zenuwachtig, maar gelukkig hebben ze zo goed geoefend, dat de gesprekjes vloeiend verlopen. De meesten halen dan ook een goed cijfer.
 Wir freuen uns schon wieder auf die nächste Sprachstadt!

 
     
Cambridge Engels    

English 4 U? Go 4 it!
Iedereen die van de basisschool afkomt, weet al veel van de Engelse taal door televisie, computergames en popmuziek. Ook als je nog geen Engels hebt gehad op de basisschool heb je toch  al zo veel gevoel voor Engels, dat je op het gymnasium niet helemaal met de basis hoeft te beginnen. Op Sorghvliet hebben we ontdekt dat, omdat er al basiskennis is, we de leerlingen gelijk al in het Engels les kunnen geven. Het is altijd even wennen maar dat duurt maar een paar lessen en daarna gaat het leren veel sneller en wordt iedereen heel goed in alle onderdelen van de Engelse taal.

So what is Cambridge English?
Eigenlijk bestaat Cambridge English helemaal niet! Schots en o.a. Amerikaans, Australisch en Brits Engels wel. Cambridge English is eigenlijk een verkeerde en tegenwoordig wat moderne term, die is ontstaan doordat er veel verschillende examens zijn die worden afgenomen door een instituut uit Cambridge (een soort Cito).
Sorghvliet biedt veel meer dan het zogenoemde Cambridge English. Op Sorghvliet krijgt iedereen (dus niet alleen de besten) vanaf de brugklas les in het Engels, Cambridge English is maar een deel van een veel uitgebreider programma.  Je leert niet alleen lezen, maar juist ook spreken, debatteren, presenteren, schrijven en luisteren. Zo goed zelfs dat leerlingen in de 5de klas examen doen voor het Cambridge Certficate of Advanced English. Dit diploma is vereist als je in Groot Brittannië wil gaan studeren en het niveau dat je bereikt is ook zeer handig als je bij universiteiten buiten Nederland wilt studeren.

Go 4 it!

English 4 U? Go 4 it!
Iedereen die van de basisschool afkomt, weet al veel van de Engelse taal door televisie, computergames en popmuziek. Ook als je nog geen Engels hebt gehad op de basisschool heb je toch  al zo veel gevoel voor Engels, dat je op het gymnasium niet helemaal met de basis hoeft te beginnen. Op Sorghvliet hebben we ontdekt dat, omdat er al basiskennis is, we de leerlingen gelijk al in het Engels les kunnen geven. Het is altijd even wennen maar dat duurt maar een paar lessen en daarna gaat het leren veel sneller en wordt iedereen heel goed in alle onderdelen van de Engelse taal.

So what is Cambridge English?
Eigenlijk bestaat Cambridge English helemaal niet! Schots en o.a. Amerikaans, Australisch en Brits Engels wel. Cambridge English is eigenlijk een verkeerde en tegenwoordig wat moderne term, die is ontstaan doordat er veel verschillende examens zijn die worden afgenomen door een instituut uit Cambridge (een soort Cito).
Sorghvliet biedt veel meer dan het zogenoemde Cambridge English. Op Sorghvliet krijgt iedereen (dus niet alleen de besten) vanaf de brugklas les in het Engels, Cambridge English is maar een deel van een veel uitgebreider programma.  Je leert niet alleen lezen, maar juist ook spreken, debatteren, presenteren, schrijven en luisteren. Zo goed zelfs dat leerlingen in de 5de klas examen doen voor het Cambridge Certficate of Advanced English. Dit diploma is vereist als je in Groot Brittannië wil gaan studeren en het niveau dat je bereikt is ook zeer handig als je bij universiteiten buiten Nederland wilt studeren.

Go 4 it!

English 4 U? Go 4 it!
Iedereen die van de basisschool afkomt, weet al veel van de Engelse taal door televisie, computergames en popmuziek. Ook als je nog geen Engels hebt gehad op de basisschool heb je toch  al zo veel gevoel voor Engels, dat je op het gymnasium niet helemaal met de basis hoeft te beginnen. Op Sorghvliet hebben we ontdekt dat, omdat er al basiskennis is, we de leerlingen gelijk al in het Engels les kunnen geven. Het is altijd even wennen maar dat duurt maar een paar lessen en daarna gaat het leren veel sneller en wordt iedereen heel goed in alle onderdelen van de Engelse taal.

So what is Cambridge English?
Eigenlijk bestaat Cambridge English helemaal niet! Schots en o.a. Amerikaans, Australisch en Brits Engels wel. Cambridge English is eigenlijk een verkeerde en tegenwoordig wat moderne term, die is ontstaan doordat er veel verschillende examens zijn die worden afgenomen door een instituut uit Cambridge (een soort Cito).
Sorghvliet biedt veel meer dan het zogenoemde Cambridge English. Op Sorghvliet krijgt iedereen (dus niet alleen de besten) vanaf de brugklas les in het Engels, Cambridge English is maar een deel van een veel uitgebreider programma.  Je leert niet alleen lezen, maar juist ook spreken, debatteren, presenteren, schrijven en luisteren. Zo goed zelfs dat leerlingen in de 5de klas examen doen voor het Cambridge Certficate of Advanced English. Dit diploma is vereist als je in Groot Brittannië wil gaan studeren en het niveau dat je bereikt is ook zeer handig als je bij universiteiten buiten Nederland wilt studeren.

Go 4 it!

 
Goethe-examens bij Duits       Tegenwoordig is het voor leerlingen belangrijk zo vroeg mogelijk met de opbouw van hun Curriculum Vitae te beginnen. De talencertificaten zijn hierbij een belangrijk onderdeel.
Net als bij Engels en Frans bieden we ook bij Duits in klas 5 de mogelijkheid een internationaal examen af te leggen.

Voorbereiding
In periode 3 en 4 bereiden de leerlingen zich in de lessen Duits voor op het Goethe-Zertifikat B1 (Zertifikat Deutsch). Dit is het belangrijke standaardcertificaat dat internationaal geldig is.
Het is een test van de vaardigheden luisteren, lezen, schrijven en spreken. Als je hiervoor slaagt, bewijs je dat je over een degelijke basiskennis van de Duitse taal beschikt, zodat je je in alle belangrijke dagelijkse situaties kunt uitdrukken. Je bewijst met dit internationaal bekende examen dat je essentiële grammaticale structuren beheerst en dat je in staat bent een gesprek over situaties van het dagelijkse leven te begrijpen en eraan deel te nemen. Je kunt eenvoudige feiten mondeling en schriftelijk weergeven en teksten begrijpen.
De voorbereiding op het examen bestaat uit een proefmondeling. Het schriftelijke deel van het examen, dat gaat over lees-, luister- en schrijfvaardigheid maken de leerlingen op school.   

Goethe-institut
Het mondelinge deel vindt plaats op het Goethe-Institut in Amsterdam. Het Goethe-Institut is midden in de binnenstad gevestigd in een prachtig pand aan de Herengracht.
De resultaten zijn meestal heel goed. Al vele jaren halen alle leerlingen het examen met het predicaat ‘gut’ of ‘sehr gut’

Voor meer informatie kijkt u op de site van het Goethe-Institut.
Tegenwoordig is het voor leerlingen belangrijk zo vroeg mogelijk met de opbouw van hun Curriculum Vitae te beginnen. De talencertificaten zijn hierbij een belangrijk onderdeel.
Net als bij Engels en Frans bieden we ook bij Duits in klas 5 de mogelijkheid een internationaal examen af te leggen.

Voorbereiding
In periode 3 en 4 bereiden de leerlingen zich in de lessen Duits voor op het Goethe-Zertifikat B1 (Zertifikat Deutsch). Dit is het belangrijke standaardcertificaat dat internationaal geldig is.
Het is een test van de vaardigheden luisteren, lezen, schrijven en spreken. Als je hiervoor slaagt, bewijs je dat je over een degelijke basiskennis van de Duitse taal beschikt, zodat je je in alle belangrijke dagelijkse situaties kunt uitdrukken. Je bewijst met dit internationaal bekende examen dat je essentiële grammaticale structuren beheerst en dat je in staat bent een gesprek over situaties van het dagelijkse leven te begrijpen en eraan deel te nemen. Je kunt eenvoudige feiten mondeling en schriftelijk weergeven en teksten begrijpen.
De voorbereiding op het examen bestaat uit een proefmondeling. Het schriftelijke deel van het examen, dat gaat over lees-, luister- en schrijfvaardigheid maken de leerlingen op school.   

Goethe-institut
Het mondelinge deel vindt plaats op het Goethe-Institut in Amsterdam. Het Goethe-Institut is midden in de binnenstad gevestigd in een prachtig pand aan de Herengracht.
De resultaten zijn meestal heel goed. Al vele jaren halen alle leerlingen het examen met het predicaat ‘gut’ of ‘sehr gut’

Voor meer informatie kijkt u op de site van het Goethe-Institut.
 
DELF-examens bij Frans       Een internationaal examen, ook voor Frans!

DELF  l’examen  par  excellence!
Als je iets meer kunt en wilt betekenen in de tegenwoordige wereld, beheers je meer dan Engels alleen. Het DELF examen is daar een goed voorbeeld van.
 
DELF betekent  Diplôme d’Etudes en Langue Française. Het diploma wordt uitgereikt door de Franse staat en geeft toegang tot diverse universiteiten.  Het is immers zo, dat in de wereld van economie, handel en diplomatie kennis van het Frans een vereiste is.
 
In de 4e klas kun je met DELF beginnen, in de 5e klas doet iedereen die Frans heeft gekozen een DELF examen ( afhankelijk van het niveau waarop je je bevindt).
 
Wil je iets extra’s te bieden hebben, een uitzonderingspositie bekleden later op de arbeidsmarkt  dan is het DELF examen een duidelijke stap in de goede richting!
Een internationaal examen, ook voor Frans!

DELF  l’examen  par  excellence!
Als je iets meer kunt en wilt betekenen in de tegenwoordige wereld, beheers je meer dan Engels alleen. Het DELF examen is daar een goed voorbeeld van.
 
DELF betekent  Diplôme d’Etudes en Langue Française. Het diploma wordt uitgereikt door de Franse staat en geeft toegang tot diverse universiteiten.  Het is immers zo, dat in de wereld van economie, handel en diplomatie kennis van het Frans een vereiste is.
 
In de 4e klas kun je met DELF beginnen, in de 5e klas doet iedereen die Frans heeft gekozen een DELF examen ( afhankelijk van het niveau waarop je je bevindt).
 
Wil je iets extra’s te bieden hebben, een uitzonderingspositie bekleden later op de arbeidsmarkt  dan is het DELF examen een duidelijke stap in de goede richting!
 
Model United Nations    

Wat betekent MUN?
Model United Nations. De eigenlijk gewoon: ‘Verenigde Naties’. Tijdens een MUN wordt een vergadering van de Verenigde Naties nagespeeld.

Wil je weten hoe dat gaat?
Veel scholen hebben een MUN. Zo is er bijvoorbeeld de MUNISH. Deze MUN wordt georganiseerd door de International School. Natuurlijk doet Sorghvliet hieraan mee.
Een wel heel beroemde MUN is de THIMUN. Heel veel Haagse, Nederlandse en internationale scholen doen hieraan mee: The Hague International Model United Nations. In het World Forum Convention Center vlakbij onze school komen elk jaar in januari 3500 scholieren uit alle landen bij elkaar om een week lang een vergadering van de Verenigde Naties na te spelen. Elke school vertegenwoordigt een land. De verschillende delegaties doen onderzoek, maken resoluties, lobbyen en debatteren, alles in het Engels. Als je lid bent van de Sorghvlietdelegatie, ben je hier een week mee bezig. Je hebt ook een logé uit een ander land in huis. Sorghvliet heeft al vele landen vertegenwoordigd, o.a. Chili, Suriname, Japan en Finland. Heel gezellig en ook leerzaam, zo'n week.
Wil je meer weten over de Thimun: kijk dan op hun website.

Behalve aan de MUNISH en de THIMUN neem Sorghvliet aan diverse andere MUN’s deel. Het hoogtepunt is natuurlijk de deelname aan de PAMUN in Parijs.

Voor wie?
Voor leerlingen uit klas 3 tot en met klas 5. De voorbereidingen vinden op school plaats. Als je meedoet aan een paar MUN’s weet je daarna alles over het schrijven van resoluties, lobbyen en debatteren.

Wat betekent MUN?
Model United Nations. De eigenlijk gewoon: ‘Verenigde Naties’. Tijdens een MUN wordt een vergadering van de Verenigde Naties nagespeeld.

Wil je weten hoe dat gaat?
Veel scholen hebben een MUN. Zo is er bijvoorbeeld de MUNISH. Deze MUN wordt georganiseerd door de International School. Natuurlijk doet Sorghvliet hieraan mee.
Een wel heel beroemde MUN is de THIMUN. Heel veel Haagse, Nederlandse en internationale scholen doen hieraan mee: The Hague International Model United Nations. In het World Forum Convention Center vlakbij onze school komen elk jaar in januari 3500 scholieren uit alle landen bij elkaar om een week lang een vergadering van de Verenigde Naties na te spelen. Elke school vertegenwoordigt een land. De verschillende delegaties doen onderzoek, maken resoluties, lobbyen en debatteren, alles in het Engels. Als je lid bent van de Sorghvlietdelegatie, ben je hier een week mee bezig. Je hebt ook een logé uit een ander land in huis. Sorghvliet heeft al vele landen vertegenwoordigd, o.a. Chili, Suriname, Japan en Finland. Heel gezellig en ook leerzaam, zo'n week.
Wil je meer weten over de Thimun: kijk dan op hun website.

Behalve aan de MUNISH en de THIMUN neem Sorghvliet aan diverse andere MUN’s deel. Het hoogtepunt is natuurlijk de deelname aan de PAMUN in Parijs.

Voor wie?
Voor leerlingen uit klas 3 tot en met klas 5. De voorbereidingen vinden op school plaats. Als je meedoet aan een paar MUN’s weet je daarna alles over het schrijven van resoluties, lobbyen en debatteren.

Wat betekent MUN?
Model United Nations. De eigenlijk gewoon: ‘Verenigde Naties’. Tijdens een MUN wordt een vergadering van de Verenigde Naties nagespeeld.

Wil je weten hoe dat gaat?
Veel scholen hebben een MUN. Zo is er bijvoorbeeld de MUNISH. Deze MUN wordt georganiseerd door de International School. Natuurlijk doet Sorghvliet hieraan mee.
Een wel heel beroemde MUN is de THIMUN. Heel veel Haagse, Nederlandse en internationale scholen doen hieraan mee: The Hague International Model United Nations. In het World Forum Convention Center vlakbij onze school komen elk jaar in januari 3500 scholieren uit alle landen bij elkaar om een week lang een vergadering van de Verenigde Naties na te spelen. Elke school vertegenwoordigt een land. De verschillende delegaties doen onderzoek, maken resoluties, lobbyen en debatteren, alles in het Engels. Als je lid bent van de Sorghvlietdelegatie, ben je hier een week mee bezig. Je hebt ook een logé uit een ander land in huis. Sorghvliet heeft al vele landen vertegenwoordigd, o.a. Chili, Suriname, Japan en Finland. Heel gezellig en ook leerzaam, zo'n week.
Wil je meer weten over de Thimun: kijk dan op hun website.

Behalve aan de MUNISH en de THIMUN neem Sorghvliet aan diverse andere MUN’s deel. Het hoogtepunt is natuurlijk de deelname aan de PAMUN in Parijs.

Voor wie?
Voor leerlingen uit klas 3 tot en met klas 5. De voorbereidingen vinden op school plaats. Als je meedoet aan een paar MUN’s weet je daarna alles over het schrijven van resoluties, lobbyen en debatteren.

Wat betekent MUN?
Model United Nations. De eigenlijk gewoon: ‘Verenigde Naties’. Tijdens een MUN wordt een vergadering van de Verenigde Naties nagespeeld.

Wil je weten hoe dat gaat?
Veel scholen hebben een MUN. Zo is er bijvoorbeeld de MUNISH. Deze MUN wordt georganiseerd door de International School. Natuurlijk doet Sorghvliet hieraan mee.
Een wel heel beroemde MUN is de THIMUN. Heel veel Haagse, Nederlandse en internationale scholen doen hieraan mee: The Hague International Model United Nations. In het World Forum Convention Center vlakbij onze school komen elk jaar in januari 3500 scholieren uit alle landen bij elkaar om een week lang een vergadering van de Verenigde Naties na te spelen. Elke school vertegenwoordigt een land. De verschillende delegaties doen onderzoek, maken resoluties, lobbyen en debatteren, alles in het Engels. Als je lid bent van de Sorghvlietdelegatie, ben je hier een week mee bezig. Je hebt ook een logé uit een ander land in huis. Sorghvliet heeft al vele landen vertegenwoordigd, o.a. Chili, Suriname, Japan en Finland. Heel gezellig en ook leerzaam, zo'n week.
Wil je meer weten over de Thimun: kijk dan op hun website.

Behalve aan de MUNISH en de THIMUN neem Sorghvliet aan diverse andere MUN’s deel. Het hoogtepunt is natuurlijk de deelname aan de PAMUN in Parijs.

Voor wie?
Voor leerlingen uit klas 3 tot en met klas 5. De voorbereidingen vinden op school plaats. Als je meedoet aan een paar MUN’s weet je daarna alles over het schrijven van resoluties, lobbyen en debatteren.

Uitwisseling Frankrijk       In klas 4 ben je twee weken bezig met de uitwisseling met Franse leerlingen uit de plaats Rennes. In de eerste week komen de Franse leerlingen naar Den Haag. Ze logeren bij de vierdeklassers in huis en maken kennis met de Nederlandse gewoonten. Op de fiets naar school en je eigen brood meenemen bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn er lesjes Nederlands en geschiedenis. Verder maken de Fransen kennis met Den Haag en staat een bezoek aan Amsterdam op het programma.

Wat gebeurt er in Rennes?
In Rennes is het programma omgedraaid. De Nederlandse leerlingen slapen bij de Franse kinderen in huis en maken kennis met het lesprogramma op de Franse school. Eigen brood meenemen? Nee, dat hoeft niet, want de Franse scholen hebben een prachtige kantine waar de leerlingen een prima maaltijd krijgen.
 
Aan het eind van de tweede week is het tijd om afscheid te nemen. De leerlingen hebben na afloop van deze twee weken het gevoel dat ze veel geleerd hebben. Van de Franse taal, van de cultuur en soms zijn er vriendschappen voor het leven gesloten. Kortom: une grande expérience!
   
Uitwisseling Duitsland       Als je in klas 4 Duits gekozen hebt als examenvak, dan ga je op uitwisseling. Er zijn twee scholen waar Sorghvliet mee uitwisselt, de één in Stolberg en de ander in Krefeld.

Programma
In het voorjaar komen de leerlingen uit Duitsland eerst een week in Den Haag op bezoek. Iedere Nederlandse leerling krijgt een Duitse leerling in huis en is ook echt gastheer/vrouw voor dit bezoek. In het eerste weekend maak je zelf - vaak ook met wat klasgenoten - een programma voor je gast en jou. Op maandag ga je met je gast op de fiets naar school en dan begint het gemeenschappelijk programma.
 
We werken in die week aan een architectuurproject. Hiervoor onderzoeken de leerlingen Den Haag oud en nieuw, maken ze een film in Rotterdam en bouwen ze onder leiding van een architect een prachtige maquette van een modern gebouw.
Natuurlijk doen we ook nog andere dingen, zoals sporten op het strand en gezellig eten met de hele groep

Wat is het doel?
De leerlingen merken dat hun Duits beter wordt, als ze veel in die taal moeten praten. De Duitse leerlingen gaan er voor Nederlands op vooruit. Ze hebben namelijk Nederlands op school. Voor hen is dus belangrijk veel Nederlands te spreken.
 
Twee maanden brengen onze leerlingen een bezoek aan Duitsland. De leerlingen logeren daar in hun gastgezin. Op het programma in Duitsland staat een ander thema: Märchen (sprookjes) en Sprachstadt (taaldorp). Na afloop van de uitwisseling spreken de leerlingen van Sorghvliet beter Duits en hebben de Duitse leerlingen weer veel Nederlandse woorden geleerd.
Het is leuk, dat er ook dikwijls goede vriendschappen ontstaan!
   
Uitwisseling USA      

Minnesota
Ook een uitwisseling met een Amerikaanse partner behoort tot de mogelijkheden. We hebben een uitwisselingsschool in Minnetonka:  Minnetonka Highschool, een grote middelbare school met zeer veel niveaus.  Minnesota biedt het vak International Studies aan als keuzevak.

Solliciteer
Elk jaar kunnen zo'n 15 tot 20 leerlingen deelnemen. Als je wilt deelnemen, moet je solliciteren. Aan het begin van klas 4 schrijf je een motivatiebrief. Als je geselecteerd wordt, ga je e-mailen met de leerlingen in de VS.  Natuurlijk vertel je dan van alles over jezelf, maar je moet ook gesprekken voeren over bijv. alledaagse gewoonten,  het onderwijsstelsel en speciale feestdagen.

Cultuur
Op deze manier leren de leerlingen al veel over elkaars cultuur. De leerlingen van Sorghvliet brengen een bezoek aan Minnetonka, waarbij ze logeren bij hun ‘uitwisselingsvriend’. In mei komen de Amerikanen hier, en verkennen ze Den Haag en Amsterdam. Juist doordat je zo een hele week met elkaar optrekt, leer je veel van elkaars gewoonten kennen.

   
Project voor een goed doel Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.

Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

 De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.

Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.
 Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.
 Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.
 Ieder jaar kent Sorghvliet een project. Dit jaar stond het project in het teken van ‘Samen voor een ander' voor de leerlingen van klas 1, 2 & 3. De leerlingen kregen een gastles van sprekers van Edukans. Daarna konden ze in een workshop op creatieve wijze uiting geven aan het idee ‘Samen voor een ander'.  Die ander was dit jaar de leerling in Malawi voor wie het volgen van onderwijs niet vanzelfsprekend is.

Het middaggedeelte bestond, zoals ieder jaar, uit een sponsortocht. De tocht liep vanaf school naar Kijkduin (over het strand) en terug. Bij aankomst op school stonden de pannenkoeken klaar.

De projectdag werd dit jaar afgesloten met een benefietconcert. Veel leerlingen verzorgden spetterende optredens.

De opbrengst gaat ook dit jaar weer naar Edukans.
Zesdeklasdagen          

Sinds een aantal jaren organiseren wij aan het einde van klas 6 een zogeheten zesdeklasdag. Een symposium speciaal voor onze examenkandidaten waarin we een brug slaan tussen ons onderwijs en de maatschappij daarbuiten. De afgelopen twee jaren fungeerde het Filmhuis aan het Spui als locatie en wisten wij een aantal sprekers bereid te vinden om een lezing, debat of gesprek te voeren met onze leerlingen en werden er relevante films vertoond.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen zich beziggehouden met de rol van de rechtspraak in Nederland. Ze volgende workshops over juridische kwesties en kregen gastcolleges van advocaten en rechters. Na een gezamenlijke maaltijd was er ’s avonds het debat. Een advocaat en een officier van justitie debatteerden op het scherpst van de snede over het belang van straf, over reclassering en over de aandacht voor zowel dader als slachtoffer.

 

Cultuurclub

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan. 
 

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan. 
 

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan. 
 

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan. 
 

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan. 
 

De cultuurclub organiseert concert-, museum- en toneelbezoeken, nodigt schrijvers op school uit en wijst leerlingen op culturele hoogtepunten in het artistiek rijke Den Haag. Het uitgangspunt is dat leerlingen meegaan omdat ze dat willen en niet omdat het van school moet, daar is het immers veel te belangrijk voor.

De cultuurclub is er voor de leerlingen. Zij verdiepen zich in het aanbod van dans, toneel, film, klassieke muziek, festivals en tentoonstellingen en stellen samen een programma samen. Hun enthousiasme is de beste uitnodiging aan andere leerlingen.

Het afgelopen jaar hebben de leerlingen de Anton Philipszaal bezocht lunchconcerten van het Residentie Orkest, de gelauwerde voorstelling van Opera2Day gezien, dansvoorstellingen in het Korzotheater en tentoonstellingen in het Gemeentemuseum dat vlak naast onze school staat.

Ook voor dit jaar zijn er grootse plannen. Het zal geen Sorghvlieter ontgaan.