Christelijk Gymnasium Sorghvliet | Op Sorghvliet gebeurt meer Christelijk Gymnasium Sorghvliet Illustratie

Roemenië uitwisseling

Schimb de tineri Olanda-Romania

In de week van 20 maart was het dan eindelijk zover, de uitwisseling met Roemenië. Alle Nederlandse studenten keken hier al een hele tijd naar uit en konden dan ook niet wachten op het moment dat de bus aan zou komen. Bij deze een overzicht per dag van de uitwisseling.

Maandag:

Tijdens het tweede uur verzamelden wij met alle Nederlandse klasgenoten die meededen met de uitwisseling op school. Het doel van deze dag was het voorbereiden van het programma in de aankomende week. Het was een kort dagje vol met voorbereidingen voor de week waar iedereen erg veel zin in had.

Om 20.30 zou de bus met de Roemenen aankomen vanaf Schiphol. Alle leerlingen stonden al om 20.15 vol spanning op het plein te wachten. Helaas kwam de bus later aan dan verwacht. De bus stond met pech langs de snelweg. Rond 21.15 kwam de bus dan eindelijk aan op Sorghvliet. Na het ontvangst op het plein ging iedereen naar huis om te gaan slapen. Het zou namelijk een drukke week gaan worden.

Dinsdag:

Deze dag moesten we om 09.00 uur op school zijn om samen met de Roemenen een wandeling door Den Haag te maken en als tussenstation een zelf voorbereide rondleiding door het Mauritshuis. Na het bezoek aan dit museum hadden we wat vrije tijd om door de stad te lopen.

’s Middags hadden we een bezoek aan het Gemeentemuseum. Na dit alles gingen we naar de ambassade van Roemenië, waar de ambassadeur ons wat vertelde over de relatie tussen Roemenië en Nederland. Hierna waren we klaar en mochten we samen met de Roemenen naar huis.

Woensdag:

De dag van het bezoek aan Amsterdam was aangebroken. Na een busreis vol muziek en gezelligheid kwamen we aan in Amsterdam. Na een tocht met de veerboot liepen we naar het Rijksmuseum. Hierna hebben we het Amsterdam Museum bezocht. Aan het einde van een prachtige middag gingen we pizza eten met de hele groep. Ten slotte wandelden we door Amsterdam by night naar de bus.

Toen we weer aankwamen op Sorghvliet was iedereen uitgeput van de dag en gingen we snel naar huis.

Donderdag:

Na een vermoeiende dag in Amsterdam stond er weer een nieuwe dag op ons te wachten. De dag begon in de studieruimte waar er verschillende lessen werden gegeven. Na een volle ochtend kennis op te hebben gedaan tijdens de lessen aardrijkskunde, Nederlands en geschiedenis, begon de dag pas echt. Een fietstocht “door de duinen.” Hoewel wij dachten dat het een gemakkelijk tochtje door de duinen zou worden, kwamen wij na een verschrikkelijke tocht terug op Sorghvliet. Het resultaat van de 40 kilometer lange tocht waren lekke banden, kettingen die eraf vlogen of zelfs spaken die uit de wielen vielen. Enfin, het ging om de gezelligheid.

Nadat iedereen met zijn uitwisselingsstudent thuis had gegeten was het tijd voor het schoolfeest. Losgaan met de Roemenen op de muziek van DJ Lau Lau en een heerlijk feestje bouwen. Geslaagd schoolfeest!

Vrijdag:

Na een late avond konden we eindelijk een beetje uitslapen. Vandaag was het sportdag. We speelden in groepjes van je uitwisseling tegen allemaal andere verschillende landen. Dit was erg leuk omdat je dan ook een beetje in contact kwam met de mensen uit de andere landen. Na een ochtend vol met sport hadden we een vrije middag. Tijd om in het centrum rond te lopen of even wat uit te rusten met je uitwisselingspartner. In de avond was het tijd voor het gezamenlijke avondeten. We aten met de hele groep bij Sjoerd thuis. Na veel eten & gezelligheid ging iedereen weer naar huis.

Zaterdag:

Deze dag was een vrije dag. Er waren geen activiteiten met school of met je uitwisseling. Zaterdag kon je je eigen dag helemaal zelf invullen. Sommigen gingen met het gezin naar Madurodam en anderen naar bijvoorbeeld het strand. Over deze dag is niet heel veel te vertellen omdat iedereen wel iets anders ging doen.

Zondag:

De laatste ochtend met elkaar. Om 8.00 moest iedereen op het schoolplein verzamelen. De bus stond al klaar om te vertrekken naar Schiphol. Nadat iedereen afscheid van elkaar had genomen was het einde aangebroken van de uitwisseling in Nederland. Alles was echter nog niet voorbij want over een maand zien we elkaar weer in Campulung, in Roemenië.