Christelijk Gymnasium Sorghvliet | Op Sorghvliet gebeurt meer Christelijk Gymnasium Sorghvliet Illustratie

Chinareis

Na drie jaar lessen Chinees te hebben gevolgd, was het eindelijk zover. Op naar China! We stonden vroeg op en namen op Schiphol afscheid van onze ouders die nerveus waren, want China is toch wel erg ver weg! Er was nog even stress of ook meneer Tempelaar mee kwam, maar uiteindelijk zaten we alle 14 in het vliegtuig naar Wenen. Vanaf daar meteen ons volgende vliegtuig in. Het was voor een aantal van ons het grootste vliegtuig waar we ooit in gezeten hebben, met vier stoelen in het midden. Onderweg keken we films en series, en we kregen pasta of vlees met ‘groentjes’ als avondeten. Na een iets te lange vlucht kwamen we aan in Shanghai, en we gingen meteen op pad omdat we door het tijdsverschil de nacht als het ware hadden overgeslagen (slapen in een vliegtuig met de optie films te kijken is best lastig).

De eerste dag was zwaar, met jetlag en een slaaptekort voor de meesten van ons, maar meneer Van Goudoever sleepte ons mee zodat we niet overdag zouden slapen. Het eerste hostel was goed, op de matige wifi na, en we hebben op verschillende avonden in de lobby nog spelletjes gespeeld. Overdag hebben we veel gezien, van de welbekende skyline van Shanghai tot kleine winkelstraatjes en plastic balletjes met levende schildpadjes voor maar een euro (Ella: “Nee! Kunnen we ze niet allemaal kopen en vrijlaten?”). Het eten was misschien nog wel een highlight. We zaten meestal aan een ronde tafel met een draaiend plateau in het midden, waar hard aan getrokken werd als het varkensvlees in stroperige saus op tafel werd gezet. We hebben allemaal heel veel gegeten, en volgens meneer Van Goudoever aten we meer dan de vorige groep.

Van Shanghai zijn we doorgereisd naar Hangzhou, waar het weer wat regenachtiger was. Hier hebben we het meest gelopen, met op een gegeven moment oneindig veel trappen naar mooie tempels, en bij een van de tempels zijn we nog geïnterviewd door mensen van een Koreaanse zender. In Hangzhou voelden we ons net wat meer buitenlander, omdat het veel minder westers is dan Shanghai, wat helaas betekende dat we allemaal de staan-wc’s onder de knie moesten krijgen. In het theemuseum hebben we thee geproefd en gezien hoe je écht uit zo'n piepklein kopje moet drinken. Allemaal hebben we ook wat Longjing thee meegenomen, een specialiteit van die streek. ‘s Avonds hebben we ook nog een keer een karaoke-avond gehouden, waar we keihard (en keivals) onze stemmen schor gezongen hebben. Uitgaan stond ook op de planning, met ex-Sorghvlieters Maxime en Pepijn, en dat was echt ge-wel-dig. De volgende dag kregen we een rondleiding van de campus waar ze zaten, wat in ieder geval mij nog meer aan het denken heeft gezet om Chinees te gaan studeren.

Vanuit Hangzhou zijn we naar een stad in de buurt geweest, Shaoxing. De uitleg van meneer Van Goudoever hierover in de les gaf ons het idee dat we naar een dorp in the middle of nowhere’ zouden gaan, maar blijkbaar is het gewoon echt een stad met 1 miljoen inwoners. Hier hebben we het huis van Lu Xun gezien, een bekende Chinese schrijver waar we stukjes van gelezen hebben (weliswaar in het Engels).

Toen we weer terugkwamen in Shanghai voelde het als thuiskomen. Nu zaten we in een hostel iets meer in het centrum, en we hadden nog 2 nachten te gaan. De laatste dag was onze vrije dag, dus de laatste kans om nog wat souvenirs te halen. Veel van ons gingen naar de Fake Market, waar Floris in het speciaal zijn afding-skills heeft laten zien. Nog even terug naar een plek waar dat ene souvenir was, en toen voordat we het doorhadden zaten we aan ons laatste avondmaal. De volgende ochtend gingen we verdrietig maar toch echt doodop weer op weg naar huis, wat voor ons erg lang geleden leek.

Al met al was het echt een topreis en iets wat ons allemaal zal bijblijven.